Wat te doen tegen stress: 8 handige tips voor ontspanning

Heb jij het ook altijd zo druk? En ondervind je regelmatig stress op je werk? Dan ben je zeker niet de enige. Steeds meer mensen geven aan het moeilijk te vinden om tot rust te komen in deze prikkelrijke wereld. Want als je na een drukke werkdag eindelijk thuis bent, moet je nog naar de supermarkt, koken, wassen, poetsen en meer. Ga daarom nu rustig zitten. Neem de tijd om onder het genot van een kopje thee de 8 beste tips voor meer rust door te nemen.

1. Laat je boodschappen bezorgen

1. Laat je boodschappen bezorgen

Een druk leven is makkelijker vol te houden wanneer je gezond en gevarieerd eet. Helaas vragen bedenken wat je wilt eten, boodschappen doen en koken veel van je waardevolle vrije tijd. Gelukkig zijn hier tegenwoordig goede alternatieven voor. Denk bijvoorbeeld aan de maaltijdboxen van Quitoque of Foodette. Hierin vind je gezonde recepten met alle verse ingrediënten die je nodig hebt. Zo word je iedere dag verrast met een lekker recept dat je alleen nog maar hoeft te bereiden.

2. Zorg voor een opgeruimd huis

Een rommelig huis kan -zonder dat je het beseft- veel stress veroorzaken. Maar regelmatig het hele huis opruimen, kost veel kostbare tijd. Plan daarom binnenkort 1 dag in om het gehele huis op te ruimen volgens de KonMari methode. Hiermee creëer je een fijne start van een opgeruimd huis en een opgeruimd leven. Daarnaast is het aan te raden om iedere dag je bed op te maken, de vaat op te ruimen en kleine prulletjes te verzamelen op een vaste plek.

3. Maak een weekplanning voor ontspanning

Herken je het gevoel dat je het overzicht helemaal kwijt bent? Dat kan veel stress opleveren. Zeker wanneer je belangrijke zaken vergeten bent. Zorg er daarom voor dat je per week een planning maakt. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Schrijf op wat je allemaal moet doen komende week.
  2. Schrijf de vaste afspraken alvast in je planning.
  3. Bepaal per taak de deadline (splits eventueel taken op).
  4. Schrijf deze taken ook op in je agenda.
  5. Plan daaromheen leuke dingen en rustmomenten in.

Voor het maken van weekplanningen bestaan er tegenwoordig handige apps voor je tablet of smartphone. Denk bijvoorbeeld aan Week Plan voor iPhone of Weekly Planner voor Android.

3. Maak een weekplanning voor ontspanning

4. Zorg voor goede opbergruimtes

Een vervelende start van je dag: je struikelt over speelgoed, je verplaatst een stapel post om ruimte te maken voor ontbijt en bent voor vertrek nog haastig op zoek naar je sleutels. Deze stressfactoren neem je onbewust mee gedurende de dag. Zorg daarom voor een opbergbox voor speelgoed, een sleutelkastje, een postvakje en lades met labels voor overige spullen.

5. Plaats planten in je woning tegen stress

5. Plaats planten in je woning tegen stress

Wist je dat planten stress weg kunnen nemen? Dit doen ze op twee manieren. Ten eerste verbeteren planten de luchtkwaliteit. Dit doen ze door koolstofdioxide om te zetten in zuurstof en de luchtvochtigheid te vergroten. Een verbeterde luchtkwaliteit zorgt ervoor dat je productiever bent en dat je minder vaak ziek bent.

Bovendien neemt alleen de aanblik van planten al stress weg. De rustgevende groene kleur zorgt voor meer ontspanning en een boost voor je gemoedstoestand.

6. Zorg voor een gezond slaappatroon

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je lichaam en geest herstellen van de dag. Prikkels worden verwerkt en je lichaam wordt weer helemaal opgeladen voor een nieuwe dag. Tenminste, als je goed slaapt en aan je slaapuren komt. Zorg daarom voor een vast slaapritme.

 

Ga iedere dag om dezelfde tijd naar bed en sta ‘s ochtends om dezelfde tijd weer op. Zorg ervoor dat je per nacht 7 tot 8 uur slaapt. Tot slot is het essentieel om te slapen in een verduisterde slaapkamer. Valt er toch licht jouw slaapkamer binnen? Kijk dan eens naar onze verduisterende raamdecoratie voor optimaal slaapcomfort.

6. Zorg voor een gezond slaappatroon

7. Zorg voor voldoende beweging

In een druk leven is beweging vaak het eerste wat erbij inschiet. Dat is jammer, want beweging doet veel goeds voor lichaam en geest! Tijdens het sporten of bewegen worden er namelijk stoffen aangemaakt die stress reduceren. Plan daarom per dag minimaal een halfuur beweging in. Tip: ga tijdens de lunch op werk een halfuur wandelen in een stevig tempo. Zo behoud je je kostbare tijd in de ochtend en in de avond.

8. Zorg voor voldoende privacy en rust

8. Zorg voor voldoende privacy en rust

Privacy en rust zijn onmisbaar in een stressvrij leven. Alleen-tijd zorgt er namelijk voor dat je je gedachten en gevoelens kunt ordenen. Misschien speelt er iets, waar je onbewust stress door ondervindt. Met alleen-tijd vergroot je de kans om ook voor andere zaken dan het alledaagse ruimte te creëren en deze een plek te geven in je leven.

Alleen-tijd is het meest effectief wanneer je thuis bent. Zorg voor goede raamdecoratie in een rustgevende kleur die je voldoende privacy bieden. En wist je dat elektrische raamdecoratie nog beter werkt? Deze kun je namelijk instellen op een vaste tijd, waardoor je je alleen-tijd niet vergeet.

Vanaf nu een meer ontspannen leven

Meer ontspanning in het alledaagse is de belangrijkste stap naar een stressvrij leven. Hopelijk heb je met bovenstaande tips genoeg inspiratie voor het wegnemen van de voornaamste stressfactoren. Wat ook ontspannend werkt? Rustig online rondspeuren naar de leukste woontrends voor jouw paleisje. Bekijk bijvoorbeeld eens ons e-magazine boordevol inspiratie voor je raamdecoratie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

ilumio verzamelt je e-mailadres om onze nieuwsbrief te sturen. Je heeft het recht om deze gegevens in te zien, te corrigeren en er bezwaar tegen te maken. Voor meer informatie over je rechten klik hier.